Πότε Χρειάζεται Εργοθεραπεία ένα παιδί;
συντάκτης paidiagogi · Δημοσιεύτηκε · Ενημερώθηκε
Εργοθεραπευτική παρέμβαση χρειάζονται τα παιδιά που αντιμετωπίζουν γενικά νευρομυϊκές διαταραχές, νοητικές και γνωστικοαντιληπτικές διαταραχές, αναπτυξιακές και αισθητηριακές διαταραχές.
Οι πιο συνηθισμένες περιπτώσεις είναι οι παρακάτω:
- Εγκεφαλική παράλυση
- Νοητική υστέρηση
- Διαταραχές αυτιστικού φάσματος
- ΔΕΠ-Υ
- Διάφορα σύνδρομα
- Διαταραχές ψυχικής υγείας (κατάθλιψη, ψυχώσεις, άγχος κλπ)
- Αισθητηριακές ανεπάρκειες (απώλεια όρασης, απώλεια ακοής κλπ)
Αλλά και παιδιά τα οποία για λιγότερο ξεκάθαρους λόγους εμφανίζουν κάποιου είδους καθυστέρηση στην αναπτυξιακή τους διαδικασία θα πρέπει να αξιολογούνται από εργοθεραπευτή.
Τα σημάδια που θα σας οδηγήσουν στον εργοθεραπευτή σύμφωνα με τον Αμερικανικό Σύλλογο Εργοθεραπευτών, είναι τα εξής:
* Δεν παίζει με τα παιχνίδια της ηλικίας του. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να σημαίνει ότι το παιδί δεν ενδιαφέρεται γι’ αυτά ή ότι δεν τα καταφέρνει.
* Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί. Δεν έχει δηλαδή, ανάλογα με την ηλικία του, τις κατάλληλες δεξιότητες ώστε να φάει μόνο του, να βάλει τα ρούχα ή τα παπούτσια του, να πάει στην τουαλέτα κλπ.
* Μοιάζει αδύναμο, έχει δηλαδή ελαττωμένο μυϊκό τόνο.
* Πέφτει εύκολα κάτω.
* «Τρακάρει» πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα.
* Χτυπάει εύκολα, επειδή δυσκολεύεται να εκτιμήσει τη θέση του σώματός του στο χώρο.
* Σπάει συχνά τα παιχνίδια του.
* Δεν του αρέσει να πηδάει, να κάνει κούνια.
* Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει πάζλ ή να κόψει με το ψαλίδι στο νηπιαγωγείο.
* Παρουσιάζει καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του ή η ομιλία του είναι δυσνόητη και χωρίς σωστή άρθρωση.
* Είναι υπερκινητικό και δεν μπορεί να ησυχάσει.
* Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, το μπάνιο, το κόψιμο των νυχιών ή το κούρεμα των μαλλιών, ίσως επειδή δεν του αρέσει να το αγγίζουν.
* Είναι πολύ ευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους ή αγγίγματα.
* Αποφεύγει την παιδική χαρά.
* Έχει δυσκολίες στον ύπνο.
* Λερώνεται υπερβολικά, επειδή π.χ. δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει το πιρούνι για να φάει, ή δεν τρώει κάποιες βασικές τροφές.
* Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μία δραστηριότητα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη.
* Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από άλλα παιδιά για να μάθει καινούργια πράγματα.
* Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ των γραμμάτων και των λέξεων που γράφει, συνήθως στην Α΄ δημοτικού.
* O γραφικός του χαρακτήρας είναι πολύ κακός.
* Κουράζεται εύκολα με τις σχολικές του εργασίες.
* Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες.
* Έχει μειωμένη αυτοπεποίθηση.
* Δεν έχει φίλους της ίδιας ηλικίας και προτιμά να παίζει με μικρότερα ή με μεγαλύτερα παιδιά.
Οι δυσκολίες αυτές αναμφίβολα επηρεάζουν αρνητικά την καθημερινότητα ενός παιδιού και έχουν ανησυχητικό αντίκτυπο στην ψυχολογία του συνεπώς χρήζουν αντιμετώπισης.