Πότε ανησυχούμε ανάλογα με την Ηλικία
συντάκτης paidiagogi · Δημοσιεύτηκε · Ενημερώθηκε
Αρχικά αξίζει να σημειωθεί για μια ακόμα φορά πως το κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης. Υπάρχει η περίπτωση όμως κάποιο παιδί να προσπεράσει ή να μην κατακτήσει κάποια ενδιάμεσα στάδια και να αναπτυχθούν ορισμένες δυσκολίες οι οποίες θα πρέπει να αντιμετωπιστούν.
Παρακάτω παρατίθενται κάποια σημάδια ανάλογα με την ηλικία. Ανησυχούμε όταν:
● Δείχνει να μην ανταποκρίνεται σε δυνατούς ήχους
● Δεν παρατηρεί τα χέρια του
● Δεν χαμογελά στο άκουσμα της φωνής σας
● Δεν ακολουθεί κινούμενα αντικείμενα με τα μάτια του
● Δεν κρατά ή κουνά αντικείμενα
● Δεν χαμογελά σε ανθρώπους
● Δεν μπορεί να στηρίξει το κεφάλι του
● Δεν προσπαθεί να πιάσει τα παιχνίδια του
● Δεν φέρνει αντικείμενα στο στόμα του
● Δεν δίνει προσοχή σε νέα πρόσωπα ή απ’ την άλλη φαίνεται να είναι πολύ φοβισμένο από νέα πρόσωπα.
● Φαίνεται πολύ δύσκαμπτο, με σφιγμένους μύες
● Φαίνεται πολύ εύκαμπτο ( σαν λούτρινη κούκλα)
● Δεν μπορεί να στηρίξει το κεφάλι του
● Δεν ρολάρει (μετακίνηση από μπρούμυτα ανάσκελα και το αντίθετο)
● Αρνείται να αγκαλιάσει
● Δεν φαίνεται να απολαμβάνει να βρίσκεται με άλλους ανθρώπους
● Δεν ανταποκρίνεται – προσανατολίζεται σε ήχους γύρω του
● Δυσκολεύεται να βάλει αντικείμενα στο στόμα του
● Δεν χαμογελά αυθόρμητα
● Δεν ενεργεί ώστε να φτάσει αντικείμενα
● Δεν «φλυαρεί»
● Δεν μπουσουλάει
● Δεν μπορεί να σταθεί με υποστήριξη
● Δεν μπορεί να καθίσει (ούτε με μεγάλη βάση στήριξης)
● Δεν αναζητά κρυμμένα αντικείμενα
● Δεν συνδυάζει αντικείμενα για να παίξει
● Δεν λέει μεμονωμένες λέξεις (μαμά, μπαμπά κλπ)
● Δεν μαθαίνει να χρησιμοποιεί χειρονομίες
● Δεν δείχνει αντικείμενα ή εικόνες
● Δεν μπορεί να περπατήσει
● Αποτυγχάνει να αναπτύξει έναν ώριμο τρόπο βάδισης ή περπατά συχνά στις μύτες
● Δεν τρέχει (αφού έχει κατακτήσει την βάδιση)
● Δεν φαίνεται να γνωρίζει την λειτουργία των κοινών αντικειμένων οικιακής χρήσης
● Δεν μιμείται ενέργειες ή λέξεις στο τέλος αυτής της περιόδου
● Δεν ακολουθεί απλές οδηγίες
● Δεν έχει συμβολικό παιχνίδι
● Δεν μπορεί να ρίξει μπάλα πάνω από το κεφάλι του
● Δεν μπορεί να κάνει πηδηματάκια επιτόπου
● Δεν σκαρφαλώνει
● Δυσκολεύεται στις σκάλες
● Δεν έχει ξεκαθαρίσει πιο είναι το επικρατέστερο χέρι
● Δεν μπορεί να πιάσει αντικείμενο μικρού μεγέθους μεταξύ του αντίχειρα και των δαχτύλων
● Δεν μπορεί να φτιάξει πύργο με 4 – 8 τουβλάκια
● Δεν ενδιαφέρεται για γραφή ή ζωγραφική
● Δυσκολεύεται να κόψει
● Δυσκολεύεται στην αντιγραφή απλών σχημάτων
● Δεν ταξινομεί σχήματα, χρώματα κλπ
● Αγνοεί τα άλλα παιδιά
● Δεν ανταποκρίνεται σε ανθρώπους έξω από την οικογένεια
● Δεν συμμετέχει σε παιχνίδια φαντασίας
● Αντιστέκεται στον ύπνο ή την χρήση τουαλέτας
● Δεν ντύνεται – γδύνεται
● Δυσκολεύεται με τα κουμπώματα
● Δεν τρώει ανεξάρτητα
● Δεν κρατάει σωστά το μολύβι
● Δεν αντιγράφει σχήματα
● Εξαιρετικά φοβισμένο, με διστακτική ή επιθετική συμπεριφορα
● Αποσπάται εύκολα και δεν μπορεί να επικεντρωθεί κατάλληλα έτσι ώστε να ολοκληρώσει μεμονωμένη δραστηριότητα
● Δείχνει μικρό ενδιαφέρον για παιχνίδι με άλλα παιδιά
● Σπάνια χρησιμοποιεί φαντασία ή μίμηση στο παιχνίδι
● Έχει δυσκολία στο φαγητό, τον ύπνο, τη χρήση τουαλέτας ή στο βούρτσισμα των δοντιών
● Δυσκολεύεται να βγάλει και να βάλει τα ρούχα του
● Δεν εκτελεί συνδυασμό εντολών
● Δεν χρησιμοποιεί σωστά παρελθοντικό χρόνο
● Δεν πιάνει μπάλα
● Δεν ισορροπεί στο ένα πόδι για λίγα δευτερόλεπτα
● Δεν χοροπηδά στο ένα πόδι
● Δεν κλωτσάει μπάλα
● Δεν αντιγράφει κεφαλαία γράμματα και αριθμούς